Menu
Leerprogramma Basisonderwijs What’s SUPWhat’s SUP

We leren de leerlingen vanaf groep vijf tot en met groep acht dat ze met een kleine inspanning al invloed kunnen uitoefenen in hun eigen leefomgeving, maar ook dat hun stem daarbuiten beweging teweeg kan brengen middels bijvoorbeeld een brief aan politiek, opgeruimde tips voor de buurtsuper, een goed idee voor Boyan Slat of een vraag aan de verpakkingsindustrie.

Om bij te dragen aan de veranderingen in de leefomgeving van de leerlingen, zorgen we ervoor dat alle neuzen binnen de school dezelfde kant op komen te staan. Om de leerkrachten zoveel mogelijk te ontzien, bestaan alle opdrachten uit kerndoelen die in het onderwijs behandeld moeten worden en leveren we een handboek aan vol toffe opdrachten en informatieve filmpjes.

Digitale Vragenlijst
Omdat we dieper ingaan op het onderwerp, vinden wij het belangrijk om vooronderzoek te doen over de bestaande kennis bij alle leerkrachten en medewerkers op school, en indien nodig ook bij de leerling thuis. Wordt er bijvoorbeeld al afval gescheiden? Wat is een struikelblok om afval goed te scheiden? Met de uitkomst van deze korte vragenlijst gaan wij aan de slag om een passend aanbod te maken.

Gastles
Voor de kick-off van het programma zetten wij onze gastdocenten in. Afhankelijk van het programma, zal de gastdocent eerst samenkomen met de medewerkers van de school. In deze samenkomst worden bijvoorbeeld de genoemde struikelblokken uit de vragenlijst besproken.

Vervolgens zijn de leerlingen aan de beurt voor een toffe les met een informatieve film en opdrachten op maat.

Handboek
Na afloop van deze gastlessen, overhandigen we de leerkrachten op school  ons opdrachtenboek. Hierin staan allerlei opdrachten over onderwerpen als bijvoorbeeld single use plastics en afvalscheiding. Deze opdrachten ondersteunen de schrijf-, luister- en spreekvaardigheden.

Onze lessen zijn gericht op goed burgerschap en sluiten aan bij de volgende Duurzame Ontwikkelingsdoelen van de Verenigde Naties.